Carpe
aeternitatem!
Sapet ljubomorom kao čini se nezaobilaznom,
prethodeće mu inherentnom (ma koliko
aporetično zvučala ova konstrukcija inherentnosti-koja-prethodi, naime, kako
može prethoditi nešto što potrebuje već kontekstualizovani 'evidentium' da
bi se u njega 'u- spojilo', da bi mu bitno sa- pripalo…), subjekt teži da upravo postane grabljivac večnosti drugog, ljubljenog drugog, sebe kao drugog,
sebe kao sebe, drugim (ima jedna
narodna pesma koja u refrenu ispoveda: sve
što sam voleo, voleo sam tobom). Ne tek onako kako nas uči stara
latinska poslovica carpe ono dies/diem, biće da je to odveć mali
zalog(aj) za strateške mape ljubomornog osvajača drugosti, оn pak želi panhronotopiju, pankosmiju voljenog bića i
zanatski budno radi na tome i onda
kada pošten svet spava.
Zaljubljenost zna da
bude (oprezno prilazimo) 'dopsihotička', to čak i 'zdravorazumski' zna svako ko se bar jednom 'do
ušiju' zaljubio. I kao da se u tom
čudnovatom state of mind pokušava da
ukine onaj pomenuti, prostor-vremenski, kontinuirani distantium, da se finalno oktroiše
jedan novi poredak koji bi ukinuo zloćudne prečage koje nas dele jedne od
drugih nakon (kako se u hrišćanskom svetu veruje) sukcesivnog ontološkog
regrediranja putem pada iz arhetipskog arhe u 'telos
tela' opasan kožnim haljinama, kada penetrabilno postaje dometno ograničeno, limitirano-
i kada je svako spajanje uvek u isto vreme i buduće razdvajanje, tek odloženi
kolaps novih prepoznavanja nervozne multiplikacije alteriteta, kada nema (a
nikada nema) punog, apsolutno gostoprimljivog, sveintegrativnog sjedinjavanja,
kada našim svetom vlada distanca najveće
blizine (Nancy). Tako je i smrt, kao najnemilosrdnija despina nemislivog,
upisana u ovu ljubomornu reč (mora/mortis...) kao 'pogodna' da označi ono inmarkabilno što ljubav (takodje konstitutivna
spojnica u reči koju se trudimo da obuhvatimo, da se njome saprožmemo, reči na
koju smo ljubomorni?) u svojoj raspršenoj znakovnoj nikadukotvljenosti (jer su
znaci najnemirnija deca logosa) pokušava da rasplete hadski avetajući oko nas.
Kao neprestano
istinotražiteljstvo, perpetuirano traganje za znanjem[1],
detektiv-mislilac stalno nailazi na zid neuspele subjektivizacije subjekta, rasap samoidentiteta[2]
kao nedokinut pokušaj kanibalizma u
mišljenju, tog strateškog prisvajanja drugosti radi sopstvene ishrane
upotrebljivom istinom koja umiruje, pliromatski izveštava da je sve u redu, vešću
o drugosti kao još uvek našosti. Prustov
(Marcel Proust) vapaj o ekstenziviranosti i disperziviranosti bića na sve tačke prostora i vremena koje je
zauzimalo i koje će tek zauzimati[3],
arhivira neuspeli projekt očuvanja celine drugog kao celine sebe samog,
samoskrivljenu entropiju. Perceptivna i taktilna istoriografija druge osobe,
trag nevernih pogleda i dodira koji vazda izranjaju iz nihila naših
nepoznanica, čine ljubomornu strategiju ljubavnika aperceptivnom, tragalačkom,
tajno-agentskom...Budnost kao sine qua
non ljubomore i corpus delicti,
dokaz overen čulima koja registruju voajerski, nevidljivo, kroz žaluzuine (od
fr. la jalousie- ljubomora), dokaz koji
treba da postane plod ustostručenih ultrasenzibilnih napora, čine da u krajnjoj
instanci ljubomora ima nastojati da ''vidi ono što ne može
videti i što se ne može predočiti.''[4] Figura
drugog kao orgija mnoštvenosti[5],
iskomplikovana 'realnost'
drugog njegovim drugima i inima koje možda nikada nećemo osaznati čak ni na
najpovršnijem planu, као i užasavajuća anksioznost povodom te
činjenice, čine ljubomorno mišljenje holističkim
projektom panoptikona ljubljenog, stalne potrebe za nadziranjem. Zastrašujuće je što se nikada
ne poseduje ono što je namera, ciljnost upisana u našu potrebu za posedovanjem.
Misliti nemislivo, ono što se ne može misliti i što ne ulazi u naše
prokrustovske laboratorijske kalupe, jeste antizalog ljubomore kao strategije
kojoj izmiče svako strateško, ljubomora čija proliferacija trapavih strategija
jeste zapravo strah od činjenice nepostojanja srateškog u refleksivnom aktu
ljubomore kao samoočuvanja.
Ukoliko bismo pokušali da ad hoc formulom uspostavimo kakvu upotrebljivu shemu za ovu strategiju, ona bi možda izgledala ovako: A=A ; A=B ; B=X, Y, Z ; A ≈ B+X+Y+Z+... => A≠A
Odbraniti sebe za
sebe, zadržati sebe u sebi, fundamentalni je zadatak ljubomore kao strategije
mišljenja sopstva. I premda postaviv sebi za zadatak očuvati identitet koji
uvek izmiče sebi, koji otvara provalije i kada namerava da pravi mostove,
posebno tada, ljubomorko ostaje smešni čovek, pontifex minimus.
[1] Pegi Kamuf, Ljubomora hoće dokaz,
str. 413., tekst u prevodu sa engleskog Slavice Miletić preuzet iz: R.E.Č. no
59/5 septembar 2000., web izvor: http://www.b92.net/casopis_rec/59.5/pdf/413-428.pdf , datum: 20.12.2009.
[2] Jelisaveta
Blagojević, Hijeroglifi ljubomore. Ili, povijest bekonačnoga ponavljanja
neuspjeha, u: Kruh i ruže, broj 16, 2003., web izvor: http://www.zinfo.hr/hrvatski/stranice/izdavastvo/kruhiruze/kir16/16jelisaveta.htm,datum: 20.12.2009.
[4] Ibid., str. 416.
No comments:
Post a Comment